5 ECTS credits
125 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1015499BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
"Ontwerpen van constructies" bestaat uit enkele inleidende hoorcolleges en een projectwerk waarbij de studenten in groep een (voor)ontwerp van een constructie structureel moeten uitwerken (aanwezigheid is verplicht).
De hoorcolleges omvatten o.a. een overzicht van de constructieve typologieën, en inleiding tot de principes van semi-probabilistische methodes en grenstoestanden, die gehanteerd worden in de Eurocodes. De belastingsgevallen en de belastingscombinaties die moeten gebruikt worden in de uiterste grenstoestand (UGT) en de bruikbaarheidsgrenstoestand (BGT) worden besproken.
De belastingseffecten of de responsies van de constructie op de belastingen (interne krachten en reactiekrachten) en de methodes voor de globale analyse worden beschouwd in het kader van het project. De student verwerft inzicht in het ontwerp op sterkte, het ontwerp op stijfheid en het ontwerp op stabiliteit en kan een stabiele constructie ontwerpen, rekening houden met instabiliteitsverschijnselen. De student is in staat om vereenvoudigingen in de constructieve modellering in te voeren, zoals in de praktijk ook gedaan wordt in de fase van een voorontwerp om een eerste inschatting te krijgen van de constructieve responsie (reactiekrachten en interne krachten en vervormingen). Een duurzaam ontwerp wordt beoogd. Een belangrijk aspect, inherent hieraan verbonden, is het optimaal gebruik van materialen en de optimale keuze van constructieve typologie (keuze van de constructie elementen bijvoorbeeld balken, vakwerken,…). De student is in staat de resultaten van analytische berekeningen af te toetsen aan rekensoftware.
Cursusmateriaal via Canvas
De student verwerft inzicht in het ontwerp op sterkte, het ontwerp op stijfheid en het ontwerp op stabiliteit en kan een stabiele constructie ontwerpen, rekening houden met instabiliteitsverschijnselen. De student is in staat om vereenvoudigingen in de constructieve modellering in te voeren, zoals in de praktijk ook gedaan wordt in de fase van een voorontwerp om een eerste inschatting te krijgen van de constructieve responsie (reactiekrachten en interne krachten en vervormingen). De student is in staat het ontwerp te optimaliseren. De student is in staat de analyse en dimensionering door te voeren op basis van de methode van de grenstoestanden, zoals die gehanteerd wordt in de Eurocodes.
De student is in staat de resultaten van zijn ontwerp en analyse duidelijk te rapporteren en op een overzichtelijke manier mondeling te presenteren.
De Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van fysische en mechanische eigenschappen van materialen, bouwtechnieken en uitvoeringswijzen en het structureel en bouwfysisch gedrag van constructies.
De Bachelor kan zelfstandig informatie uit de (inter)nationale vakliteratuur en andere bronnen opzoeken, op een wetenschappelijk verantwoorde wijze evalueren en erover rapporteren.
De Bachelor kan een structureel, bouwtechnisch en bouwfysisch systeem modelleren en analyseren aan de hand van simulaties en berekeningen
De Bachelor kan door integratie van een architecturale visie, bouwtechnische en constructieve logica en verbeelding een ontwerp uitwerken met maatschappelijke meerwaarde.
De Bachelor kan schriftelijk, mondeling, grafisch, beeldend en door middel van schaalmodellen communiceren, gebruikmakend van de gepaste wetenschappelijke woordenschat
De Bachelor kan rationeel, abstract en kritisch reflecteren over het eigen werk en dat van anderen.
De Bachelor kan zelfstandig en in team werken.
De Bachelor heeft een attitude die enthousiasme en engagement voor de discipline toont en de ambitie om dit te vertalen in levenslang leren.
De Bachelor heeft een inventieve en probleemoplossende houding.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Evaluatie van het projectwerk bestaat uit:
- een tussentijdse (mondelinge) evaluatie van het voorontwerp en de optimalisatie (30%),
- een schriftelijke rapportering en mondelinge eindpresentatie (incl. beantwoorden van vragen door jury) van het uitgewerkte project (voorontwerp, optimalisatie, structurele analyse en dimensionering en vergelijkende studie tussen analytische berekeningen en de resultaten van rekensoftware (70%).
Aanwezigheid is verplicht
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur: Standaard traject
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur: Verkort traject