3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1022042ANR voor alle studenten in het 2e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Ingenieurswetenschappen
- Verantwoordelijke vakgroep
- Architectonische ingenieurswetenschappen
- Onderwijsteam
- Stephanie Van de Voorde
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 0 contacturen Exam
18 contacturen Lecture
12 contacturen Practical exercises
10 contacturen Self study
- Inhoud
Deze cursus biedt de student een chronologisch en thematisch referentiekader voor de belangrijkste architectuurhistorische en constructief-historische stromingen en evoluties van 1850 tot 2000, in België en internationaal. Er wordt ingezoomd op verschillende thema’s (bouwstijlen, wonen, onderwijs, publicaties, etc.) en technieken (de ontwikkeling en toepassing van bouwmaterialen). Daarnaast wordt ingespeeld op actuele onderzoeksthema’s en debatten.
- Bijkomende info
De cursus is opgebouwd uit interactieve hoorcolleges, aangevuld met thematische colleges en gastcolleges. Tijdens de werkcolleges wordt het thema van de schrijfopdracht toegelicht, feedback gegeven (individueel of in groep) en een bezoek gebracht aan een architectuurtentoonstelling en/of een bibliotheek of archiefinstelling en een gebouw of werf (gelinkt aan actuele discussies in het architectuurhistorische debat of het thema van de schrijfopdracht).
Een combinatie van online en on-campus hoorcolleges en/of WPO’s is mogelijk.
Het studiemateriaal bestaat uit slides bij de hoorcolleges en een reader met verplichte en aanbevolen literatuur. De reader bestaat onder meer uit een selectie van hoofdstukken uit ‘Repertorium van de Architectuur in België van 1830 tot heden’ (Anne Van Loo, 2003, Mercatorfonds), ‘Moderne architectuur. Een kritische reflectie’ (Kenneth Frampton, 2001, SUN) en ‘Modern architecture since 1900’ (William Curtis, 1996, Phaidon). Deze literatuur wordt verder aangevuld met tijdschriftartikels en hoofdstukken uit boeken van diverse auteurs (o.a. Bill Addis, Sigfried Giedion, etc.) De slides en de verplichte en aanbevolen teksten worden na elke les beschikbaar gemaakt via Canvas.
- Leerresultaten
-
Specifieke competenties
Volgende leerresultaten worden beoogd in dit opleidingsonderdeel:
- De student onderkent de voornaamste stromingen, belangrijke actoren, en sleutelprojecten uit de 19de en 20ste eeuwse architectuur- en constructiegeschiedenis, zowel in België als in een ruimer internationaal kader, en kan hierover redeneren met de geëigende woordenschat.
- De student heeft inzicht in de bijdrage van verschillende disciplines en actoren aan het ontwerp- en bouwproces (vb. architecten, ingenieurs, aannemers, eigenaars, overheden, materiaalproducenten, etc.), en de wisselende verhoudingen tussen hen.
- De student kan belangrijke ontwikkelingen, gebouwen en sleutelteksten in de architectuur- en constructiegeschiedenis van de 19de en 20ste eeuw situeren en analyseren binnen hun technologische, artistieke, socio-culturele, economische en maatschappelijke context.
- De student kan een persoonlijk standpunt formuleren over de ingebedde cultuur-historische en materiaal-technische waarde van een gebouw uit de 19de en 20ste eeuwse architectuurgeschiedenis, binnen zijn historische en de huidige context.
- De student kan kritisch reflecteren over de totstandkoming van de bestaande omgeving, in relatie met actuele, maatschappelijke, ecologische en socio-culturele uitdagingen.
- De student kan zelfstandig (inter)nationale literatuur, archiefmateriaal en andere bronnen opzoeken, kritisch benaderen, verwerken en integreren in een wetenschappelijke paper die aan de academische vereisten beantwoord (vb. met betrekking tot structuur, vraagstelling, methodologie, bibliografisch notenapparaat).
- De student ontwikkelt vaardigheden om mondeling, schriftelijk en beeldend te communiceren, met aandacht voor het correcte vocabularium.
- De student kan zelfstandig en in team werken en kan constructief en kritisch reflecteren over het eigen werk en dat van anderen.
Algemene competenties
Dit opleidingsonderdeel zet daarnaast ook in op onderstaande algemene leerresultaten van de Bachelor of Science in de Ingenieurswetenschappen: Architectuur
- De Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van de theorie en geschiedenis van de architectuur en hun relatie met de huidige uitdagingen in de gebouwde omgeving.
- De Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van de ecologische en socio-culturele impact van het bouwen en de criteria die van belang zijn bij het ontwerpen van duurzame architectuur.
- De Bachelor kan zelfstandig informatie uit de (inter)nationale vakliteratuur en andere bronnen opzoeken, op een wetenschappelijk verantwoorde wijze evalueren en erover rapporteren.
- De Bachelor kan een probleemstelling analyseren binnen socio-culturele en ecologische randvoorwaarden en op basis daarvan een onderbouwde visie ontwikkelen.
- De Bachelor kan schriftelijk, mondeling, grafisch, beeldend en door middel van schaalmodellen communiceren, gebruikmakend van de gepaste wetenschappelijke woordenschat.
- De Bachelor kan rationeel, abstract en kritisch reflecteren over het eigen werk en dat van anderen.
- De Bachelor kan zelfstandig en in team werken.
- De Bachelor heeft zich de ecologische, sociale en culturele draagwijdte van de discipline eigen gemaakt en streeft bewust naar duurzame, ethische ontwerpbeslissingen.
- De Bachelor heeft aandacht voor de steeds sneller veranderende noden van gebruiker en maatschappij.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 66% van het eindcijfer
Examen Schriftelijk bepaalt 34% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
- Mondeling examen
met een wegingsfactor 1
en aldus 66% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Schriftelijk examen
met een wegingsfactor 1
en aldus 34% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Het examen bestaat uit een mondeling examen met schriftelijke voorbereiding én de uitwerking van een architectuurhistorische analyse.
Deel 1: Mondeling examen
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding, waarbij elke student een selectie vragen krijgt die representatief gespreid zijn over de gehele cursus.
Deel 2: Architectuurhistorische analyse
Analyse van een gebouw, oeuvre, techniek of publicatie (zoals bepaald volgens het steeds wisselende jaarthema, vb. bouwmaterialen, private woningen, publieke ruimte) met aandacht voor historische, architecturale en constructieve maar ook sociaal-culturele en politieke factoren. Deze analyse wordt verwerkt in een schriftelijke paper (met aandacht voor referenties, layout, opbouw, etc.) van circa 3000 woorden, aangevuld met beeldmateriaal.
Scoregewicht:
2/3 van de totale eindscore staat op het mondeling examen (deel 1).
1/3 van de totale eindscore staat op de architectuurhistorische analyse (deel 2).
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur: Standaard traject