4 ECTS credits
120 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1016042ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
In het algemeen: de studie en oefening van beeldende middelen, technieken en materialen.
- ruimtelijk denken en constructief opbouwend tekenen
- waarnemend tekenen
- tekentechnieken (verscheidene tekenmaterialen en tekentechnieken)
- schetsend vorm en ruimte in beeld brengen
- orthogonale projecties
- evenwijdig perspectief
- perspectiefleer (één vluchtpunt, meerdere vluchtpunten)
- maquettebouw
- verbale presentatie
Deze cursus ondersteunt het opleidingsonderdeel ‘Ontwerpatelier: mens en aanpasbaarheid’. Cursusnota’s en presentaties beschikbaar op Canvas
De Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van de universele architectonische ontwerpprincipes met betrekking tot vorm, ruimte en structuur.
De Bachelor kan schriftelijk, mondeling, grafisch, beeldend en door middel van schaalmodellen communiceren, gebruikmakend van de gepaste wetenschappelijke woordenschat.
De Bachelor kan rationeel, abstract en kritisch reflecteren over het eigen werk en dat van anderen.
De Bachelor kan zelfstandig en in team werken.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 40% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 60% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
De deelopgaven tijdens het semester worden gequoteerd en dienen om expliciet de aangeleerde vaardigheden m.b.t. de voorstellingstechnieken te evalueren. Hierbij wordt gekeken naar het vermogen om de aangeleerde technieken toe te passen in grafische communicatie, waarbij de kwaliteit van het geleverde werk belangrijk is. De verbale vaardigheden worden getoetst via korte presentaties van het geleverde werk, waarna door de studiegenoten wordt geëvalueerd (peerevaluatie), om zo ook het vermogen tot kritisch reflecteren aan te scherpen. Hierbij wordt gelet op het passend gebruik van een vocabularium om vorm, ruimte en structuur te beschrijven.
Evaluatie deelopdrachten: 60 % van de totaalscore.
De examenopdracht bestaat uit het maken van enkele tekeningen die integraal deel uitmaken van de examenportfolio voor ‘Ontwerpatelier: mens en aanpasbaarheid’. Hierbij dient de student zelf een keuze te maken m.b.t. welke technieken gebruikt dienen te worden en hoe die als ondersteunend middel in het ontwerpproces en in de grafische presentatie kunnen worden ingezet. In het kader van integratief onderwijs wordt de doorwerking tussen de studiedelen ‘Perspectieftekenen en voorstellingstechnieken’ en ‘Ontwerpatelier: mens en aanpasbaarheid’ expliciet meegenomen in de evaluatie.
Evaluatie examenopgave: 40 % van de totaalscore.
Er kan een mix van online lessen en on-campuslessen gegeven worden, zowel voor de hoorcolleges als voor de WPO’s.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Standaard traject