4 ECTS credits
110 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1016043ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
In de hoorcolleges (HOC) komen volgende aspecten aan bod:
In het eerste deel worden de bouwmethodes zoals stapelbouw, gietbouw, montagebouw en houtskeletbouw toegelicht en wordt er onder meer verwezen naar de relatie tussen de site en de aard van de bouwwerf enerzijds en de toepasselijke bouwmethode anderzijds.
In het tweede deel wordt aandacht geschonken aan de samenstelling van bouwmaterialen, de productie, de verwerking en hun eigenschappen.
In het derde deel wordt de stapelbouw ontleed: funderingen, keldermetselwerk, metselverbanden, binnen- en buitenmuren, buitenschrijnwerk, vloeropbouw, plat dak en groen dak.
Door een accent te leggen op aspecten zoals stabiliteit, waterdichting, isolatiewaarde en levensduur wordt gewezen op de noodzaak om te bouwen met kennis van zaken.
De verplichte werkcolleges (WPO) worden parallel met de hoorcolleges gehouden, maar volgen hun eigen logica. Zij hebben de vorm van onderwijsleergesprekken, gemeenschappelijke feedbackmomenten en begeleide oefeningensessies. In de uitgeschreven oefeningen leren de studenten omgaan met de grafische tekenconventies en de classificatiesystemen voor materiaaldocumentatie, analyseren zij eenvoudige draagstructuren en werken zij bouwdetails uit op schaal 1/20 en 1/5. De moeilijkheidsgraad van de oefeningen stijgt naarmate het semester vordert. Oefeningensessies worden gewijd aan de technische uitwerking van de ontwerpopgave van het opleidingsonderdeel ‘Ontwerpatelier: Mens en Aanpasbaarheid’, en dat in het kader van het integratief onderwijsproject.
Om theorie aan praktijk te koppelen wordt een bouwplaats en/of bedrijfsbezoek georganiseerd.
De studenten leren de complexiteit van het bouwen kennen, leggen verbanden tussen constructietekening en uitvoering, leren documentatie opzoeken en informatie verwerken.
Digitale documenten worden gepubliceerd via het digitaal leerplatform. Van studenten wordt verwacht dat ze zich inschrijven op het leefplatform en updates opvolgen.
De centrale bibliotheek bevat talrijke boeken en tijdschriften die gerelateerd zijn tot de cursus. Die kunnen gebruikt worden tijdens de praktische oefeningen en in het bijzonder bij de technische uitwerking van de ontwerpopgave van het ontwerpatelier. Referenties zijn onder andere:
Bone, A.H.L.G. (2015) Basisboek bouwkunde, Amersfoort: ThiemeMeulenhof
Allen, E. (2016) Architectural Detailing: function, constructibility and esthetics, Hoboken: Wiley
Oosterhoff, J. & Van Eldik C.H. (2008) Kracht + vorm: inleiding tot de constructieleer van bouwwerken, Zoetermeer: Bouwen met staal
Pfeifer G. (2001) Masonry construction manual, Basel: Birkhauser
Sedlbauer K. et al. (2010) Flat roof construction manual, Basel: Birkhauser
Meistermann A. (2007) Loadbearing Systems, Basel: Birkhauser
Hegger M. et al. (2007) Materials, Basel: Birkhauser
Krippner F. et al. (2008) Facade apertures, Basel: Birkhauser
Digitale referentiewerken, powerpoints van hoorcolleges, referentietekeningen en voorbeeldprojecten zullen steeds via het elektronisch leerplatform ter beschikking worden gesteld. De student moet het platform regelmatig op eigen initiatief bezoeken om over de meest recente informatie te beschikken.
De Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van fysische en mechanische eigenschappen van materialen, bouwtechnieken en uitvoeringswijzen en het structureel en bouwfysisch gedrag van constructies.
De Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van de ecologische en socio-culturele impact van het bouwen en de criteria die van belang zijn bij het ontwerpen van duurzame architectuur.
De Bachelor kan zelfstandig informatie uit de (inter)nationale vakliteratuur en andere bronnen opzoeken, op een wetenschappelijk verantwoorde wijze evalueren en erover rapporteren.
De Bachelor kan over de principes van duurzame ontwikkeling in de gebouwde omgeving reflecteren en ze vertalen in het ontwerp.
De Bachelor kan schriftelijk, mondeling, grafisch, beeldend en door middel van schaalmodellen communiceren, gebruikmakend van de gepaste wetenschappelijke woordenschat.
De Bachelor heeft zich de ecologische, sociale en culturele draagwijdte van de discipline eigen gemaakt en streeft bewust naar duurzame, ethische ontwerpbeslissingen.
De Bachelor heeft een attitude die enthousiasme en engagement voor de discipline toont en de ambitie om dit te vertalen in levenslang leren.
De Bachelor heeft een inventieve en probleemoplossende houding.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Het eindcijfer (100%) wordt berekend door de quotering van de oefeningen (50%) en het schriftelijk examen (50%) samen te tellen.
Oefeningen
De opdrachten, gemaakt tijdens de verplichte oefeningensessies, worden gequoteerd.
Examen
Schriftelijk examen in de examenzittijd.
Tweede zittijd
Indien eindtotaal minder dan 10/20: nieuwe beoordeling met behoud van het reeds behaalde resultaat voor de oefeningen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur: Standaard traject