12 ECTS credits
315 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1016051BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Theorie :
Aan de hand van markante gebouwen uit de twintigste eeuwse architectuurgeschiedenis en uit de actuele bouwproductie, wordt de student geïntroduceerd in de werkwijzen, methodieken, ontwerpproces van de betreffende architect ; via beeld en tekst worden methodieken overgebracht met het oog op het funderen van het ontwerp tegelijkertijd in een specifieke vakkennis én in een brede cultureel-maatschappelijke bedding ; er worden kritische confrontaties georganiseerd tussen projecten op vlak van het ontwerp, het materiaal, de omgeving, het detail, ... waarbij van het grootste belang is dat de student leert kijken met een 'professionele', d.w.z. kritische en onderzoekende blik.
Atelier-oefeningen :
Het leren vormgeven van een gebouw, met zin voor economie van middelen en voor een flexibel gebruik van ruimtes ; een eenvoudige, functioneel, technische en ergonometrische correcte planopbouw ; een verfijnde gevelcompositie ; de plastische vormgeving van een gebouwvolume ; het intelligent, vernieuwend en flexibel omgaan met een eenvoudig programma ; het ontwikkelen van goede voorstellingstechnieken.
Er worden geen studenten toegelaten in het vak Ontwerpatelier: habitat en erfgoed indien zij nog een vak van het eerste Bachelor (IST) moeten afleggen dat in het uurrooster overlapt met dit Ontwerpatelier. Per les en in de opgave wordt een indicatieve bibliografie meegedeeld.
Er zijn vaste hoorcolleges en hoorcolleges aangepast aan de opdracht.
De Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van de universele architectonische ontwerpprincipes met betrekking tot vorm, ruimte en structuur.
De Bachelor heeft een brede fundamentele kennis en begrip van de ecologische en socio-culturele impact van het bouwen en de criteria die van belang zijn bij het ontwerpen van duurzame architectuur.
De Bachelor kan een probleemstelling analyseren binnen socio-culturele en ecologische randvoorwaarden en op basis daarvan een onderbouwde visie ontwikkelen.
De Bachelor kan door integratie van een architecturale visie, bouwtechnische en constructieve logica en verbeelding een ontwerp uitwerken met maatschappelijke meerwaarde.
De Bachelor kan over de principes van duurzame ontwikkeling in de gebouwde omgeving reflecteren en ze vertalen in het ontwerp.
De Bachelor kan schriftelijk, mondeling, grafisch, beeldend en door middel van schaalmodellen communiceren, gebruikmakend van de gepaste wetenschappelijke woordenschat.
De Bachelor kan rationeel, abstract en kritisch reflecteren over het eigen werk en dat van anderen.
De Bachelor kan zelfstandig en in team werken.
De Bachelor heeft zich de ecologische, sociale en culturele draagwijdte van de discipline eigen gemaakt en streeft bewust naar duurzame, ethische ontwerpbeslissingen.
De Bachelor heeft een attitude die enthousiasme en engagement voor de discipline toont en de ambitie om dit te vertalen in levenslang leren.
De Bachelor heeft een inventieve en probleemoplossende houding.
De Bachelor heeft aandacht voor de steeds sneller veranderende noden van gebruiker en maatschappij.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Praktijkopdracht bepaalt 10% van het eindcijfer
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 35% van het eindcijfer
Andere bepaalt 55% van het eindcijfer
Binnen de categorie HOC Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Permanente quotaties gedurende hele jaar.
Oefening 1: 35%
Oefening 2: 55%
Dagelijks werk en evolutie: 10%
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur: Standaard traject