5 ECTS credits
135 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4017267DNR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.
Een eerste deel van de cursus verschaft de basiskennis m.b.t. de oppervlakkige fase van de hydrologische cyclus, meer bepaald voor het neerslag-afvoer proces.
- de hydrologische cyclus, stromingsmechanismen en waterbalansen
- neerslaggegevens voor hydrologische ontwerpen
- de neerslagverliezen ( interceptie, berging, infiltratie)
- de afvoerconcentratie ( eenheidshydrogram, reservoirmodellen )
- de voortplanting van afvoergolven ( hydraulische en hydrologische methoden)
Het tweede deel biedt een algemeen overzicht van de verschillende modelleringtechnieken die bij hydrologische problemen kunnen worden toegepast. Uitgaande van een classificatie van de hydrologische modellen worden de principes voor de keuze van een modeltype verklaard en wordt ook het verband gelegd met het toepassingsgebied. Het geheel wordt geïllustreerd aan de hand van karakteristieke voorbeelden
- classificatie van hydrologische modellen, toepassingsgebieden en selectiecriteria
- technieken voor parameter optimisatie
- conceptuele, ruimtelijk verdeelde modellen
- conceptuele modellen voor ontwerp storm simulaties
- conceptuele modellen voor continue simulaties
- stochastische modellen
De oefeningen bestaan uit een reeks toepassingen die de basismethoden uit het eerste deel van de cursus illustreren: bepaling van neerslagverliezen, het eenheidshydrogram, voortplanting van afvoergolven. Een tweede luik bestaat uit het gebruik van een hydrologische simulator. In dit deel wordt ook van de studenten verwacht dat ze zich het gebruik van deze simulator eigen maken door middel van zelfstudie.
.
Het opleidingsonderdeel draagt bij tot de specifieke kennis met betrekking tot het waterbeheer in het algemeen en met betrekking tot de kwantitatieve bepaling van de afvoeren in rivieren in het bijzonder.
Vooral tijdens de practica worden ook vaardigheden bijgebracht die bijdragen tot een versterking van het redeneervermogen en het logisch en kritisch denken en tot het bekwamen van de studenten in het rapporteren. In het kader van de oefeningen leren de studenten gebruik maken van up-to-date simulatiemodellen en wordt van de studenten ook zelfstudie verwacht.
De band met het onderzoek komt vooral tot uiting in het tweede deel van de cursus, dat een van de onderzoeksdomeinen van de lesgever vormt, en in het tweede luik van de oefeningen, waar een simulator die in de schoot van de vakgroep werd ontwikkeld wordt gebruikt.
De studenten moeten de basisprocessen en basisvergelijkingen van de hydrologie kennen en begrijpen
De studenten moeten in staat zijn om deze processen te kwantificeren en te integreren in klassieke hydrologische ontwerpprocedures
De studenten dienen de hoofdkarakteristieken van de verschillende types hydrologische simulatoren te kennen en te begrijpen
De studenten dienen in staat te zijn om een hydrologische simulator te kiezen, op basis van de karakteristieken van het gestelde probleem
De studenten dienen in staat te zijn om zich het gebruik van een nieuwe simulator eigen te maken
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer
WPO Verslag bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
Mondeling examen met open boek voorbereiding (10 minuten), vervolgens gesloten boek
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde: Standaard traject