3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019668AER voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Het studieonderdeel behandelt tijdens de hoorcolleges volgende thema’s/deelmodules:
- Terreinverkenning van de educatiewetenschappen en pedagogiek: o.m. het meervoudige en integratieve karakter; theoretische stromingen in de pedagogiek; selectie van enkele pedagogische denkers.
- Onderwijs in een maatschappelijke context.
- De school als geïnstitutionaliseerde instelling voor leren: analyse van maatschappelijke aanklachten en eisen tot hervorming.
- Leren en veranderen: leerparadigma en hun invloed op instructieprocessen, onderwijskundige referentiekaders.
- Fundamenten van leren voor verandering en levenslang leren.
In een praktische toepassing wordt een deelfacet van de onderwijspraktijk geanalyseerd.
Online leermodules worden aangeboden via Canvas ter ondersteuning van de hoorcolleges.
Het opleidingsonderdeel draagt bij tot de domeinspecifieke leerresultaten van de bachelors agogische wetenschappen en psychologie (o.m. kennis van centrale begrippen, modellen en methoden in de pedagogische en onderwijswetenschappen; kennis en inzichten kaderen binnen het ruimere interdisciplinaire denken en deze kritisch analyseren en toepassen...).
Studenten verwerven inzicht in het studieterrein van de pedagogiek en onderwijskunde, alsook de samenhang met verwante studiegebieden zoals leerpsychologie, onderwijssociologie en pedagogisch-filosofische stromingen; de relatie tussen onderwijs en samenleving; hedendaagse leertheorieën en -paradigma; basisconcepten voor levenslang leren.
De studenten maken kennis met een onderdeel van de onderwijspraktijk waarin ze deze theoretische inzichten toepassen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
De eindbeoordeling wordt berekend op basis van het schriftelijke examen (80%) en de praktische opdracht (20%).
Bij niet deelname aan een evaluatieonderdeel kan de student niet slagen voor het geheel van het opleidingsonderdeel en wordt het eindcijfer teruggebracht naar een onvoldoende (ten hoogste 9/20). Om te slagen voor het opleidingsonderdeel moet de student minstens het equivalent van 8/20 behalen voor alle onderdelen. Indien het eindcijfer toch een cijfer van 10 of meer op 20 zou zijn, maar voor één onderdeel van de evaluatie minder dan het equivalent van 8/20 werd behaald, wordt dit teruggebracht tot het hoogste niet-geslaagd cijfer (nl. 9/20).
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie