6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020937AEW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
Deze cursus toont welke uiteenlopende 'wetenschappelijke' manieren er bestaan om een literaire tekst te benaderen. Vanuit drie standpunten wordt naar de tekst gekeken: 1) tekstgerichte benaderingen, 2) contextgerichte benaderingen en 3) lezergerichte benaderingen. Van de eerste strekking worden volgende vertegenwoordigers besproken: het Russische formalisme, het Tsjechische structuralisme, het Franse structuralisme en het poststructuralisme. Van de tweede as worden literatuursociologische benaderingen besproken: Lukacs, Goldmann, de Frankfurter Schule en hedendaagse benaderingen zoals Cultural Studies. De derde richting behandelt fenomenologie, hermeneutiek en lezer-gerichte interpretatie.
De theorie wordt telkens verduidelijkt aan de hand van voorbeelden en toepassingen.
De cursus is opgevat als een algemene, inleidende cursus, maar streeft tegelijk nadrukkelijk naar diepgang. Tijdens de lessen worden niet alleen literaire maar ook filosofische en kunsthistorische voorbeelden gegeven. Deze intermediale beandering verduidelijkt daardoor de relevantie voor zowel voor taal- en letterkunde als voor theaterstudie en kunstwetenschappen. De fundamentele vragen van de literatuurwetenschap reiken immers verder dan de grenzen van de literaire tekst.
Het vak wordt gedoceerd in het Nederlands. De gebruikte teksten en fragmenten worden ter beschikking gesteld van de studenten.
Aanvullend studiemateriaal:
Per hoofdstuk krijgen de studenten een bibliografie waarin aanvullend studiemateriaal vermeld wordt.
- Studenten zijn vertrouwd met de belangrijkste literaire theorieën van de twintigste eeuw.
- Studenten kunnen verklaren waarom het onmogelijk is een (literaire) tekst te lezen zonder een theorie. Ook de mensen die menen dat zij 'gewoon lezen wat er staat', vertrekken vanuit een theorie.
- Studenten bespreken en illustreren verschillende wetenschappelijke tekstbenaderingen kritisch en kunnen duidelijk maken dat een lezer en een wetenschapper zich goed bewust moeten zijn van hun theoretische uitgangspunten. Anders verstoren zij de tekst die ze lezen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding. Studenten trekken blind drie vragen en één ervan terugleggen.
Vergeljkende kennis van de theoretische benaderingen én van hun praktische toepassing.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor samenleving en cultuur