6 ECTS credits
170 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023479BNR voor alle studenten in het 2e semester
met een verdiepend bachelor niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
- Verantwoordelijke vakgroep
- History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
- Onderwijsteam
- Sonja Lavaert
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 26 contacturen Hoorcollege
130 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
In deze cursus wordt gefocust op het kritisch vrijdenken vanuit een actueel perspectief. Er zal een historisch-filosofische genealogie worden getekend die vooral aandacht besteedt aan subversief, revolutionair of radicaal vrijdenken dat een rol heeft gespeeld in politiek-ethische emancipatorische veranderingen. De thema’s kritiek, naturalisme (vrijheid en gelijkheid) en vrijheid van spreken en schrijven staan centraal. De genealogie gaat terug tot Lucretius, en besteedt vooral aandacht aan het vrijdenken in de vroegmoderne periode met Machiavelli, Bacon, Descartes, Hobbes, Spinoza en minder bekende clandestiene, vaak anonieme vrijdenkersliteratuur. Er zal worden stilgestaan bij hoe de beweging van kritisch vrijdenken zich in de tijd heeft doorgezet, vaak ondergronds, doorheen de kritiek van de Verlichting (Kant), de 19de eeuw (Marx en Feuerbach), tot in de kritische theorie en het actueel kritisch vrijdenken.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Syllabus digitaal ter beschikking gesteld; Bronteksten; Kritische artikels, Powerpoints
Handboek (Vereist) : Vrijheid, gelijkheid, veelheid, Het moderne democratie-denken van Machiavelli tot Spinoza en zijn kring, Sonja Lavaert, VUBPress, Brussel, VUBPress, 2020, ISBN 978 90 5718 793 3, 978 90 5718 793 3, 2020
- Bijkomende info
Studiemateriaal: Sonja Lavaert, Vrijheid, gelijkheid, veelheid. Het moderne democratie-denken van Machiavelli tot Spinoza en zijn kring, Brussel, VUBPress, 2020, ISBN 978 90 5718 793 3
Digitaal ter beschikking gesteld: bronteksten; kritische artikels, Powerpoints.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
- De studenten hebben kennis en inzicht in het thema van kritisch vrijdenken vooral in de vroegmoderne filosofie.
- The studenten kunnen het thema situeren in de geschiedenis van de filosofie, ten aanzien van de actuele filosofie en tegenover de maatschappelijke uitdagingen van de actuele globale wereld.
- De studenten kunnen een eigen
- standpunt ontwikkelen in de discussie rond vrijdenken en modern ethisch en politiek denken.
- De studenten kunnen een primaire tekst over vrijdenken (en de daaraan gerelateerde thema’s) van de moderne en actuele filosofie analyseren, er de argumentatie van reproduceren en kritisch becommentariëren.
- De studenten kunnen primaire vroegmoderne teksten in verband brengen met elkaar en met actuele filosofische teksten die betrekking hebben op vrijdenken en vraagstukken van de actuele samenleving (democratie, vrijheid van denken en spreken, gelijkheid en diversiteit versus biopolitiek, crisis en uitzonderingstoestand).
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Paper bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
- Paper
met een wegingsfactor 1
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Evaluatie op basis van een paper.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor wijsbegeerte en moraalwetenschappen
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject