9 ECTS credits
250 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4015520ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
Het profiel Penologie behandelt op diepgaande wijze de sociologische, criminologische en juridische aspecten van de toepassing van de gevangenisstraf, de straffen in de gemeenschap en het penitentiaire beleid op nationaal en internationaal vlak. Er is eveneens aandacht voor vreemdelingendetentie.
De volgende thema’s worden op een verdiepende en kritische wijze behandeld, gebruik makend van recent wetenschappelijk onderzoek en vanuit een nationaal en internationaal comparatief perspectief.
1. Penologische analyse van de uitvoering van de gevangenisstraf met specifieke aandacht voor onder andere de volgende thema's:
1.1. Rechten van gedetineerden;
1.2. Detentiebeleving, normalisering, dynamische veiligheid;
1.3. Digitalisering van de strafuitvoering en gevangenisarchitectuur;
1.5. Internationale vergelijking van detentieregimes;
1.6. Specifieke groepen in de gevangenis
1.7. Toepassing van invrijheidstellingsmodaliteiten en de herroeping ervan
1.8. Detentiehuizen
1.9. Gevangenisbeleid, met specifieke aandacht voor de gevolgen van de COVID-19 crisis
2. Penologisch - systemische analyse van de oplegging en uitvoering van de gemeenschapsgerichte straffen met bijzondere aandacht voor het elektronisch toezicht (actoren, instituties, beleving).
3. Migratiedetentie en deportatiepraktijken van illegale personen. Eventueel bezoek aan een gesloten detentiecentrum indien de omstandigheden het toelaten.
4. Internering met eventueel bezoek aan een forensisch psychiatrisch centrum indien de omstandigheden het toelaten.
De lessen worden afwisselend in het Nederlands en het Engels gedoceerd. Via CANVAS wordt vooraf een gedetailleerd uurrooster ter beschikking gesteld, waarin aangegeven wordt welke lessen in het Engels en welke in het Nederlands worden gegeven.
Er worden binnen- en buitenlandse gastsprekers uitgenodigd.
De studenten moeten gebruik maken van anderstalige literatuur. (Engels en Frans)
Het opleidingsonderdeel wordt afwisselend in het Nederlands en Engels gedoceerd (+eventueel in het Frans).
Er worden gastcolleges en debatten georganiseerd, waarbij onderzoekers en experten uit het werkveld (vb. gevangenisdirecteur, lid van de strafuitvoeringsrechtbank, lid van het Vlaams Centrum voor Elektronisch Toezicht, etc...) worden uitgenodigd.
Dit opleidingsonderdeel wordt wegens haar interactief en intensief karakter in 3 blokweken georganiseerd. Een gedetailleerd lessenschema wordt ter beschikking gesteld via het leerplatform CANVAS bij de start van het academiejaar.
Dit opleidingsonderdeel wordt eveneens aangeboden in avondonderwijs. Voor de avondstudenten zullen twee contactmomenten georganiseerd worden van 2u. Tijdens het eerste contactmoment wordt informatie verschaft over de inhoud van de cursus, de werkcollege-opdrachten en het examen. Tijdens het tweede contactmoment wordt de mogelijkheid geboden om vragen te stellen over de inhoud van de cursus met het oog op de voorbereiding van het examen. De lessen voor de dagstudenten worden opgenomen en onmiddellijk ter beschikking gesteld van alle studenten via het leerplatform CANVAS. Meer informatie over het examen en de werkcollege-opdrachten wordt verschaft via het leerplatform bij de start van het academiejaar.
Contact: Profs. K. Beyens ( Kristel.Beyens@vub.be) en An-Sofie Vanhouche (An-Sofie.Vanhouche@vub.be).
Vakspecifieke leerresultaten
KENNIS EN INZICHT
- Afgestudeerden hebben een verdiepend en kritisch inzicht in de centrale concepten en paradigma’s uit de criminologie en van de internationale criminologische theorievorming met betrekking tot een groot aantal deeldisciplines en het vakgebied.
- Afgestudeerden hebben een grondig inzicht en actieve kennis van de nieuwste ontwikkelingen in het criminologisch beleids- en onderzoeksdomein en weten dit te kaderen in een historisch perspectief.
- Afgestudeerden kunnen inzichten in het criminologisch beleids- en onderzoeksdomein vanuit een gekozen analysekader zelfstandig verdiepen en aldus de theoretische onderlegdheid vergroten met betrekking tot de eigen interessedomeinen.
-Afgestudeerden kunnen op zelfstandige wijze verdiepende kennis en inzichten ontwikkelen in vraagstukken omtrent de bestraffing, met een focus op de strafuitvoering. Dit gebeurt via kennisoverdracht en zelfstandig werk.
-Afgestudeerden kunnen op zelfstandige wijze wetenschappelijke verdiepende inzichten over bestraffing verwerken. Dit kunnen ze op theoretisch niveau en vanuit nationale, internationale en comparatieve studies.
-Afgestudeerden kunnen op gestructureerde wijze reflecteren over de link tussen theoretische kennis en penologische praktijken.
VAARDIGHEDEN
- Afgestudeerden kunnen zelfstandig een kritische literatuurstudie uitvoeren over een criminologisch onderzoeksthema door relevante internationale en nationale literatuur rond een criminologisch thema te verzamelen en inzichten uit de literatuur kritisch te verwerken en correct te rapporteren.
- Afgestudeerden kunnen criminologische beleids- en onderzoeksrapporten begrijpen en evalueren.
- Afgestudeerden kunnen zelfstandig een probleemstelling voor criminologisch onderzoek ontwikkelen en afbakenen en deze probleemstelling in verband brengen met criminologische theorieën en onderzoeksbevindingen.
- Afgestudeerden beschikken over de nodige communicatieve vaardigheden om onderzoeksbevindingen en inzichten helder en bondig, schriftelijk en mondeling, aan vakgenoten te rapporteren.
- Afgestudeerden kunnen een discussie voeren en in debat treden over actuele thema’s en theoretische ontwikkelingen binnen het vakgebied en dit op basis van kritische, degelijk gefundeerde reflecties en vanuit een open geest.
ATTITUDES
- Afgestudeerden hebben een kritische, onderzoekende en integere houding, die getuigt van intellectuele nieuwsgierigheid en intellectuele eerlijkheid en een ingesteldheid tot levenslang leren.
- Afgestudeerden hebben een grote belangstelling voor maatschappelijke en criminologische onderwerpen en een ethisch-wetenschappelijke houding.
- Afgestudeerden gaan respectvol om met de emotionele aspecten van de bestudeerde fenomenen.
- Afgestudeerden zoeken hun eigen weg, met een open geest en vrij van vooroordelen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 30% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 70% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling bestaat uit de volgende opdrachtcategorieën:
- HOC schriftelijk examen bepaalt 30% van het eindcijfer. Het betreft een schriftelijk examen, waar de kennis en de toepassing van de behandelde wetenschappelijke literatuur en de lesinhouden worden getoetst.
- WPO praktijkopdrachten bepalen 70% van het eindcijfer. De studenten maken individuele en groepsopdrachten die betrekking hebben op de verplichte literatuur, de lessen en de bezoeken.
Gezien het interactieve karakter van het vak wordt van de studenten ACTIEVE AANWEZIGHEID in alle lessen verwacht.
Alle opdrachten dienen op de afgesproken deadline te worden ingediend alvorens de student kan deelnemen aan het examen.
Indien niet voldaan aan de vereisten van de opdrachten doorheen het semester wordt een afzonderlijke opdracht voorzien, die binnen het eerste semester moet worden afgerond om toegelaten te worden tot het examen in eerste zittijd.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)