6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4022130ENW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
In deze module staat de idee van actief burgerschap centraal. Actief burgerschap behelst zowel een notie van democratisch burgerschap als van participatie om sociale verandering te bewerkstelligen. In eerste instantie zoeken we de wortels van de idee van burgerschap. Hoewel er een consensus bestaat over de wenselijkheid van burgerschap, blijft het concept zelf complex en onderhevig aan verandering. Dit is onder meer te wijten aan het feit dat ideeën van democratisch burgerschap vaak berusten op verschillende theoretische en empirische perspectieven. Wat is democratisch burgerschap en wat kenmerkt 'de goede democratische burger'? Wat is de verhouding tussen actief democratisch burgerschap en sociale verandering? Hoe kan actief burgerschap worden verzoend met de gevolgen van grote breuklijnen die onze samenlevingen ondervinden? Dit zijn vragen die centraal staan in de cursus. We gaan hierbij in op de maatschappelijke, politiek, filosofisch-juridische, en internationale dimensie van burgerschap. Daarnaast gaan we in op de empirische bevindingen inzake participatie.
In een eerste deel van de module worden de concepten van burgerschap en participatie verkend, in verhouding tot sociale verandering.
In een tweede deel wordt het thema van burgerschap, participatie en sociale verandering geëxploreerd op basis van case studies.
Alle documenten (teksten en slides) zullen beschikbaar gesteld worden via Canvas.
Na het volgen van dit studiedeel moeten de studenten de volgende doelstellingen bereikt hebben:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 60% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Studenten zullen op vier manieren geëvalueerd worden:
Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor. Het groepswerk wordt gequoteerd op xx/20, en heeft een gewicht van 30 % in de quotering van het hele opleidingsonderdeel.
Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn.
Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.
Belangrijk: studenten kunnen niet slagen als ze niet hebben deelgenomen aan de uitwerking van de case-paper / groepsnota, de presentatie niet hebben gegeven en niet als discussant hebben opgetreden.
Enkel het examen en de groepspaper kunnen in 2de zit worden hernomen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de politieke wetenschappen: democratie en leiderschap