6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1023239ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Enerzijds wordt er een overzicht gegeven van de belangrijkste referentiewerken en bronnen betreffende de geschiedenis van de Nieuwe Tijd (heuristiek). Anderzijds wordt er ieder jaar een nieuw onderzoeksthema als uitgangspunt voor zelfwerkzaamheden genomen. In het kader van dit thema moet elke student een reeks oefeningen maken die stapsgewijs verschillende historische vaardigheden bijbrengen: het analyseren en bediscussiëren van opgegeven wetenschappelijke literatuur (literatuurtaak), het schrijven van een eerste verkennende taak aan de hand van wetenschappelijke literatuur en oorspronkelijk bronnenmateriaal (kersttaak), en het mondeling uiteenzetten van een probleemstelling (presentatie). Het sluitstuk van het werkcollege en tegelijk de belangrijkste oefening bestaat uit het schrijven van een wetenschappelijke paper op basis van origineel bronnenonderzoek (eindscriptie).
De lessen kunnen face to face en/of on line plaatsvinden, afhankelijk van de door de overheid opgelegde corona-maatregelen en de beschikbaarheid van lokalen.
Aanwezigheden zijn verplicht: hierover worden bij aanvang van het academiejaar duidelijke afspraken gemaakt met de titularis.
De studenten verwerven inzicht in het 'atelier' van de historicus: ze kunnen wetenschappelijke studies en archiefbronnen opsporen (heuristiek), deze evalueren en kritisch verwerken (historische kritiek en methodologie) en over dit alles een onderzoeksverslag opstellen, dus een wetenschappelijke 'paper' schrijven.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Presentatie bepaalt 10% van het eindcijfer
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 40% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Indien de student een afwezigheid of onvoldoende (i.e. minder dan 50% van de punten) behaalt op het onderdeel "eindscriptie", is het eindcijfer voor dit opleidingsonderdeel gelijk aan het resultaat behaald voor het onderdeel "eindscriptie" - deze regel geldt zowel voor de eerste als tweede zittijd. Studenten die niet slagen voor dit opleidingsonderdeel in eerste zittijd, dienen een nieuwe versie van de eindscriptie in voor de tweede zittijd. Wat de overige studiedeelopdrachten betreft, worden de behaalde deelresultaten van studenten die niet geslaagd waren voor de eerste zittijd overgedragen naar de tweede zittijd, tenzij zij ook voor één of meerdere overige studiedeelopdrachten een nieuwe opdracht indienen - in dat geval is het de evaluatie van deze nieuwe versies die de betreffende deelresultaten voor de tweede zittijd bepaalt.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de cultuurwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)